Måndag - Luciaplaner

Jag fick reda på idag, att min värdpappas förlädrar faktiskt firar lucia! (Något som amerikaner vanligtvis inte gör) Eller aaa.. de är kristna, o för typ 10 år sedan så hade de några vänner som hade nån svensk koppling, o som introducerade dem till saint Lucia. Så varje år så håller de i en stor brunch, där de bjuder in maaassa folk från deras kyrka till deras hus för o äta massa god mat. Det har typ ingen som helst koppling till vår svenska tradition med lussebullar och luciatåg, trots att det säkert var tanken från början. Utan de har Luciadagen som en ursäkt att bjuda hem ett 70-tal personer till deras hus för o äta massa mat :P 

Så när min värdpappas mamma, Roni fick höra om att jag visste mycket väl vad Lucia var, så blev hon superuppspelt. Började fråga massa frågor, o undrade om den mat hon lagade hade nån svensk koppling överhuvudtaget, eller om de helt enkelt gjort allt amerikaniserat :P O svaret blev ganska enkelt. Det var inte så mycket som var kopplat till vår variant av att fira Lucia. Men på lördag så ska de ha brunchen iaf, o jag är typ "huvudgästen" som Roni kallar mig. "En riktig svensk tjej i huset, nu måste du berätta för alla vad Saint Lucia är!" :P Lite småkul. Jag har även lovat att jag ska försöka baka lussebullar så hon kan bjuda på det på lördag. Någonting måste ju vara rätt :P Men det ska bli riktigt kul o få se iaf hur de kommer ha sin Luciabrunch. Så länge jag slipper sjunga "natten går tunga fjät" så är jag glad, haha.  

Kommentarer
bex

kommer säkert sända nått luciatåg på svt play. du kan ju alltid visa dom det slipper du sjunga själv ;)

2009-12-08 07:08:51
mamma

Det är klart att du ska sjunga

2009-12-08 07:20:04

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0