Nu kommer listan!

Tänkte äntligen ge er listan om era/mina fördommar o tankar, om detta stora land kallat USA :)

För någon vecka sedan frågade jag er, om ni hade några saker som ni hört om amerikaner, eller om USA som ni ville ha svar på om det var SANT eller FALSKT. Observera, att jag är inge proffs, jag har bara varit här i några månader, o detta är bara min egna uppfattning efter  vad jag har sett o hört här. Sen så skiljer det sig självklart otroligt mycket från plats till plats... Lille New Jersey är inte alls likadant som Alaska eller Kalifornien, o alla människor är olika. Men jag tänkte ge det ett försök!

Men här är iaf några av sakerna ni frågade om :)


- Att allt är stort här i USA, bilar, hus, maträtter m.m.
Det stämmer absolut. Jag har väl dock börjat vänja mig vid detta, o tänker inte på det längre, men när jag kommer hem lär väl allt se pyttelitet ut :P


- Tror de att det går isbjörnar på gatorna i Sverige?
Jag har aldrig hört just den "klassikern" men många tror helt klart att det är svinkallt i Sverige o att vi knappt har någon sommar alls.


- Vilka kända svenskar känner de till?
Hmm... Jag har inte direkt testat folk i deras Sverige kunskaper, men de vet ju vilka ABBA är :P Många skulle nog känna till Björn Borg, Astrid Lindgren, Annika Sörenstam, Roxette, Zlatan, mfl. fast utan o veta att de är från Sverige. Däremot så hörde vi Danny spelas i en klädbutik här, o killen i butiken visste att han var från Sverige, o han hade även koll på Basshunter :P Så lite koll har de nog iaf.


- Älskar alla amerikaner svenskt glas eller är det något annat svenskt som är poppis? 
Jag skulle väl inte säga att alla gillar svenskt glas, men det är ju helt klart något som uppskattas av många.


- Är amerikaner stöddiga och störst och bäst i allt?
Jag vet inte om jag skulle kalla de stöddiga, men amerikaner är helt klart stolta över sitt land. O många amerikaner anser väl att de har "rätt" i många sätt, och kanske inte riktigt tar del av andra länders sätt o tänka som många länder i Europa gör. Men samtidigt är amerikaner otroligt öppna, o vana vid att folk kommer från olika kulturer.


- Finns det många sjukt feta människor.
 
Förvånadsvärt nej... Detta vet jag varierar otroligt beroende på var du befinner dig i landet. Men just här skulle jag vilja säga att det finns fler hälsofreak än sjukligt feta. Men självklart stöter du på de som är riktigt stora här också.


- Tror de att svenskar är lättfotade bimbos?
Hehe... jag vet inte riktigt. De tror definitivt att vi alla är blonda o blå ögda, o kanske något "dumma". Men att vi ska vara lättfotade är nog en stämpel vi fått tillsammans med det blonda håret :P Min värdmamma har snarare sagt att hon alltid haft den uppfattningen att svenskar är supersnälla, lugna o väldigt "neutrala".

- Är amerikaner så oallmänbildade som man fått höra?
Detta är självklart väldigt individuellt. Men generellt skulle jag vilja säga att amerikaner har inte så stor koll på resterande världen som kanske vi i Sverige här. Barnen lär sig otroligt mycket, väldigt tidigt. Men man lär sig mycket mer om USA o nordamerika, än vad man lär sig om europa eller så. 


Något annat ni tänkt på???  


Kommentarer
Ninni

Det där med att d går runt isbjörnar på gatorna i Sverige fick jag höra när jag var på au pair skolan, hehe. Sen så det att alla svenskar är blåögda och blonda..

2009-10-17 03:16:31
URL: http://anderssonninni.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0