Onsdag - Drinking and driving.

Idag så hade jag o min värdmamma en diskussion om körkort, körning o annat och lite skillnader mellan Sverige o USA. O den största skillnaden som jag har märkt är hur alla ser lättsamt på "drinking and driving" här. På fester och på uteställen hör man hela tiden folk som säger "jag är kan köra, det är lugnt, jag har ju bara druckit 3 öl..." Det är nolltollerans som gäller och om du blir stoppad av polisen är du helt klart i en dålig sits :P Men ändå så dricker otroligt många och kör sedan efteråt. Ganska skrämmande faktiskt. Hemma så kollar man ju typ inte ens på en drink om man vet om att man ska köra. Men om jag nekar en drink för att jag är kvällens chaufför här så tycker folk att jag är nojjig och säkert ganska löjlig. "Vaddå det är bara en shot liksom"... men för mig är det waaay to much för att jag ska sätta mig i bilen efteråt.

Den värsta kommentaren som jag hört (o det väldigt många gånger) när det gäller drinking and driving är nog ändå "Jag har kört fullare än så här". Som om det skulle det vara någon ursäkt för att sätta sig i bilen efter att druckit några öl och en o annan drink! Verkligen inte.

Sen finns det självklart de som aldrig skulle dricka o sen köra också. Men överlag så har nog de flesta här druckit och sedan kört bil strax där efter...







Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0