Söndag - Gröna amerikaner

Långt inlägg om amerikanskt klimattänk (eller snarare bristen på det)... :)

I fredagskväll så gick jag o Meike på bio och såg en ny komedi kallad "Easy A" :) Meike skulle skjutsa sina tjejer till dansen och under tiden de hade danslektion så passade vi på. Jag körde alltså hela 45 minuter for o kolla på en film :P Hemma så hade man ju aldrig gjort det, då tycker man ju att 15 min med bil är "långt". Men här så finns det inte samma gränser på något sätt. Amerikaner har heller inte alls samma gröna klimattänk som vi i Sverige faktiskt har. Det är ofta man ser folk lämna sina bilar på tomgång när de går in i matbutiken och de kommer vanligtvis inte ut efter en minut eller två, utan snarare 20 minuter efteråt.

Mina värdföräldrar (och många föräldrar med dem) kan istället för att ta in sina sovande barn från bilen, låta dom sova i bilen - med motorn igång. Så istället för att öppna alla dörrar eller helt enkelt bära barnet till sin säng så låter de bilen och AC:n vara igång i en timme när barnet sover. Galet om du frågar mig. Och eftersom det är mot amerikansk lag att lämna ett barn själv i en bil, så måste man alltså sitta i bilen med barnet under hela tiden. Om Cameron eller Blake somnar i bilen när jag har dom, så lyfter jag alltid över dom till sina sängar. Båda somnar 99% utav gångerna om igen, och vänjer man dom vid detta, så är det inget problem. Många föräldrar kör också rundor med sina barn i bilen - bara för att få dom och sova. Häromdagen så var Andi sen hem efter att ha varit på Gymboree med Cameron, och jag frågade varför, hade det hänt något på vägen? Men tydligen så hade Cameron somnat i bilen, typ precis när Andi svängt in i vårt bostadsområde. Så istället för o köra hem, så hade hon kört runt på måfå i över en timme (!!!) bara för att Cameron skulle få sova.  

Amerikanska vägar är heller inte särskilt "miljö vänliga". Först o främst så finns det alldeles för lite kollektivtrafik och alternativ till bilen. Men till skillnad mot Sverige så finns det typ inga rondeller och de har mycket mer stoppskyltar istället för väjningspliktar (som är mycket bättre då man inte behöver starta bilen från stillastående). De har många fler trafikljus, och de är SÅ sega! De har inte censorer i marken som märker av om någon bil kommer, utan de går på tid. Alltså så slår de om i ordning, inte i ordning efter var det finns bilar. Så du kan alltså bli fast vid ett rödljus kl. 4 på morgonen, trots att du är den enda bilen där!



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0